Aj keď sa v posledných rokoch na Slovensku stále častejšie hovorí o potrebe inklúzie zraniteľných alebo ohrozených skupín detí do kolektívov mainstreamových škôlok a škôl, v praxi stále vidíme tendenciu tieto skupiny detí izolovať, vzdelávať v špeciálnych školách, triedach a zariadeniach. Pedagógovia a asistenti pedagógov sa často necítia adekvátne vzdelaní, pripravení a podporení v procese inklúzie žiakov s poruchami autistického spektra. Neúspešná inklúzia sa často končí preradením žiaka do inej formy vzdelávania a pocitom zlyhania všetkých zúčastnených. Rodičia detí tiež často nevedia ako dieťa v procese inklúzie podporiť a čo môžu očakávať.
Ciele účinnej intervencie
Jedným z cieľov včasnej a účinnej intervencie je dosiahnuť, aby dieťa mohlo byť vzdelávané a žilo v čo najmenej reštriktívnom prostredí. Vzdelávanie medzi rovesníkmi v prostredí bežnej škôlky alebo školy prináša dieťaťu s autizmom benefity, ktoré neumožňuje vzdelávanie v špeciálnej alebo autistickej triede. Prináša príležitosti zažívať modelovanie sociálnej interakcie, šance naučiť sa používať komunikačné a sociálne zručnosti voči rovesníkom.
Dieťa však musí byť pripravené z tohoto prostredia profitovať, a musí mať aspoň zo začiatku dostatočnú podporu.
Zaradenie do kolektívu
Úspešné zaradenie do kolektívu je pravdepodobnejšie ak dieťa:
- má vývinový vek nie viac ako 1-2 roky nižší ako spolužiaci
- dokáže efektívne vyjadrovať svoje potreby a má repertoár iných verbálnych zručností (pomenovanie, odpovedanie na otázky..)
- má zvládnuté základné zručnosti v malej skupine
- má rozvinutý zovšeobecnený koncept motorickej imitácie
- absencia závažnejších náročných správaní (toleruje zamietnutie niečoho čo chce, ukončenie obľúbenej činnosti a presun k inej činnosti, plní požiadavky učiteľa)
- má záujmy, ktoré sa prekrývajú aspoň čiastočne so záujmami rovesníkov
Špecifiká pri vzdelávaní
Možné špecifiká žiaka s poruchou autistického spektra pri vzdelávaní:
Reč a komunikácia:
- limitovaná slovná zásoba
- limitovaná schopnosť vyjadriť svoje potreby
- ťažkosti s porozumením abstraktných pojmov
- znížené porozumenie
- verbálne zručnosti a porozumenie môžu byť viazané na určitý kontext alebo situáciu
Sociálna a emočná zrelosť:
- emočná a sociálna zrelosť zodpovedá veku mladšieho dieťaťa
- zvýšená hravosť
- ťažkosti s vnímaním pravidiel sociálnych situácii
- problémy s reguláciou vlastného správania v interakcii s druhou osobou
Správania:
- rýchlejšia unaviteľnosť
- nízka tolerancia zlyhania
- nízka tolerancia požiadaviek
- rušivé správania ako forma komunikácie s okolím
Prečo všetky deti benefitujú z inkluzíveho vzdelávania?
- deti spoločne trávia čas s dieťaťom, ktorého zručnosti sú iné ako ich vlastné a učia sa akceptovať druhých bez ohľadu na rozdielne schopnosti
- keď deti vidia, že jedno dieťa beží rýchlo, iné pomaly, niektoré vie hrať na klavíri a iné nie, niektoré dieťa komunikuje v celých vetách a iné jednoslovne, učia sa, že každý je v niečom výnimočný a zároveň každý má priestor na zlepšovanie v iných oblastiach
- deti sa učia ako navzájom spolupracovať, vzájomne si pomáhať, učia sa ako môžu podporiť spolužiakov, pomáhať im, aby boli úspešní