Aplikovaná behaviorálna analýza (ABA)

Čo nie je ABA – aplikovaná behaviorálna analýza?

Terapia pre deti s autizmom
Špecifická metodika vzdelávania detí s autizmom
Konkrétny intervenčný prístup

Čo je ABA – aplikovaná behaviorálna analýza?

Vedecká disciplína, ktorá aplikuje princípy učenia s cieľom zlepšiť sociálne významné správania. Má svoju teoretickú bázu, experimentálnu časť, vlastné metódy, terminológiu a výskum. Oblasti aplikácie behaviorálnej analýzy sú rôzne a jednou z nich je vzdelávanie detí s neurovývinovými postihmi. Z tejto vedy potom vychádzajú špecifické intervenčné prístupy, ktoré využívanú poznatky aplikovanej behaviorálnej analýzy pri vzdelávaní detí s autizmom. Príklady takýchto intervenčných prístupov sú napr. rané intenzívne behaviorálne intervencie (EIBI), naturalistické vývinové behaviorálne intervencie (NDBI) a iné.
Intervenčné prístupy založené na aplikovanej behaviorálnej analýze sú považované za prístupy založené na dôkazoch. Sú podporované stovkami štúdií, ktoré sú publikované v odborných peer-reviewed žurnáloch. Pre svoje dlhodobé výsledky sú tieto intervencie odporúčané US Surgeon General, americkou pediatrickou spoločnosťou a inými.
V niektorých krajinách (napr. USA) sú hradené zdravotnými poisťovňami pretože sú založené na dôkazoch – ich efektivita je potvrdená výskumom. Prístup rodičov k tejto intervencii na Slovensku je zatiaľ minimálny.
Cieľom týchto intervencií nie je vyliečiť dieťa z autizmu, ale naučiť ho zručnosti dôležité pre kvalitu života, každodenný život v rodine a komunite a čo najväčšiu samostatnosť v budúcnosti, napr.:

  • samostatné chodenie na toaletu
  • funkčné zručnosti potrebné pre každodenný život ako jedenie, obliekanie, umývanie
  • funkčné komunikačné zručnosti
  • hrové a voľnočasové zručnosti čo zahŕňa rozširovanie záujmov, samostatnú hra s hračkami, interaktívnu a sociálnu hru
  • dociálne zručnosti
  • pred-akademické a akademické zručnosti

Výskum demonštroval, že intenzívna intervencia v rámci systematického kurikula môže u detí s autizmom priniesť výrazné zlepšenia vo všetkých oblastiach.

 

Čo je charakteristické pre prístupy založené na ABA?

  • aby mohla byť intervencia účinná, musí vychádzať z dôkladného hodnotenia zručností v každej oblasti, v ktorej je potrebné dieťa podporiť
  • stanovené ciele intervencie sú jasne definované, merateľné a dosiahnuteľné
  • intervencia je vysoko individualizovaná, prispôsobená existujúcim zručnostiam a deficitom konkrétneho dieťaťa, každé dieťa je iné a učí sa inak, takže aj postupy pri učení je často potrebné individuálne prispôsobiť konkrétnemu dieťaťu
  • komplexné zručnosti sú rozložené na čo najjednoduchšie časti, dieťa sa systematicky učí v postupných, zvládnuteľných krokoch od jednoduchých k zložitejším zručnostiam
  • poskytnutie dostatočnej podpory pri učení a prezentácia úloh šit ých na mieru dieťaťa zabezpečí, že dieťa pri učení zažíva úspech a vytvára si pozitívny vzťah k učeniu
  • výsledky učenia sú priebežne zaznamenávané a analyzované, aby bolo možné posúdiť či sú postupy učenia efektívne a intervencia účinná, ak dáta ukážu, že nie, je potrebné postupy učenia upravovať, kým nie sú efektívne pre konkrétne dieťa
  • zahŕňajú spoluprácu a tréning rodičov – rodičia trávia s dieťaťom najviac času, majú nenahraditeľný vplyv na vývin dieťaťa, jeho učenie a správania, preto by každá účinná intervencia by mala považovať rodičov za partnerov vo výbere cieľov a postupov a poskytovať rodičom tréning v metódach a postupoch učenia. Zvlásť pri deťoch v ranom veku je vhodné využiť typ intervencie mediovanej rodičom, kde sa rodič stáva primárnym poskytovateľom intervencie
  • okrem rodičov je dôležité poskytovať dostatočnú a pravidelnú podporu všetkým, ktorí s dieťaťom pracujú a často implementujú rôzne techniky a postupy učenia (terapeutom, asistentom, pedagógom a pod)
  • učenie by malo prebieha v rôznych kontextoch – aj keď formát intenzívneho učenia je dôležitý a má svoje miesto vo vzdelávaní dieťaťa, je nutné pracovať s dieťaťom v prirodzenom prostredí hry a bežných každodenných činností, kde si dieťa naučené zručnosti precvičuje, zovšeobecňuje a funkčne ich používa. Mimoriadne vhodným prístupom u detí v ranom veku sú naturalistické behaviorálne intervencie, ktoré sa prebiehajú najmä v kontexte hry, cez záujmy a prirodzene sa vyskytujúcu motiváciu samotného dieťaťa, využívajú každý moment v bežnom fungovaní dieťaťa ako príležitosť k učeniu a zameriavajú sa hlavne na podporenie sociálnej interakcie a spontánnej funkčnej komunikácie
  • využívajú funkčnú analýzu náročného správania – pokiaľ je pre dieťa náročné zvládnuť niektoré situácie a reaguje na ne krikom, plačom, agresivitou alebo seba-ubližovaním, je dôležité zistiť funkciu správania, chýbajúce zručnosti dieťaťa, identifikovať alternatívne správanie, ktoré by dieťaťu zabezpečilo jeho potrebu sociálne prijateľnejším spôsobom a systematicky toto alternatívne správanie dieťa učiť